Összkollégiumi állásfoglalás a pótlólagos fedezetről
A Közbeszerzési Döntőbizottság 1/2014. számú állásfoglalása a beszerzések során felmerülő azon problémára ad választ, hogy érvénytelenné kell-e nyilvánítani az ajánlatot akkor, ha az abban megadott ellenszolgáltatási összeg magasabb az ajánlatok bontásakor ismertetett összegnél, vagyis a rendelkezésre álló anyagi fedezetnél.
A probléma jogszabályi alapja a Kbt. 76. § (1) bekezdés c) pontja, amely szerint eredménytelen az eljárás, ha egyik ajánlattevő sem vagy az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő sem tett - az ajánlatkérő rendelkezésére álló anyagi fedezet mértékére tekintettel - megfelelő ajánlatot.
A problémára megoldásként a Közbeszerzési Döntőbizottság 1/2014. számú állásfoglalásában rögzítette, hogy az anyagi fedezet emelhető a bontást követően, azzal hogy a Döntőbizottság az ilyen esetekben fokozottan vizsgálja, hogy az anyagi fedez megemelése visszaélésre alkalmas-e.
Az állásfoglalás arra az estre nyújt gyakorlati segítséget, ha az eljárás során a beérkezett legalacsonyabb ellenszolgáltatási összeget tartalmazó ajánlat is magasabb a beszerzésre szánt, ajánlatkérő által meghatározott összegnél, amelynek összege nem kizárólag ajánlatkérő saját döntésén alapulhat, hanem jellemzően ez megegyezik az állami, vagy közösségi forrás támogatási összegével. Amennyiben ezen összeg felett érkezik ajánlat, akkor az ajánlatkérőnek lehetősége van dönteni, hogy az eljárást eredménytelennek nyilvánítja, vagy saját forrásból biztosítja a különbözetet. Ebben az utóbbi esetben a támogatásból megvalósuló projektek megmentését eredményezheti a fedezet saját forrásból történő megemelése, amennyiben újabb eljárás lefolytatására (pl. projektzárás miatt) már nincs lehetőség, vagy amennyiben a különbözetre tekintettel ismételt közbeszerzési eljárás lefolytatása célszerűtlen lenne.
A kérdéssel kapcsolatban fel szeretném hívni a figyelmet annak egyik speciális a gyógyszerek és orvostechnikai eszközök beszerzése során alkalmazandó szabályára. A gyógyszerek és orvostechnikai eszközök közbeszerzésének sajátos szabályairól 16/2012. (II. 16.) Korm. rendelet 11. §-a szerint a közbeszerzési eljárást az ajánlatkérő nem köteles fedezethiány miatt eredménytelenné nyilvánítani, ha a közbeszerzés egyes részeire tett nyertes ajánlatok ellenértéke meghaladja az adott részre vonatkozó fedezetet, azonban az egyes nyertes részajánlatok ellenértékének összege nem haladja meg a teljes közbeszerzési eljárás fedezetét.
Vagyis a hivatkozott kormányrendelet maga biztosította a rendelkezésre álló fedezet feletti összeget a beszerzés más részéből történő „átcsoportosítással”, amennyiben az egyes részekre adott ajánlatok teljes összegére a fedezet így rendelkezésre állt. Ellenkező esetben a teljes eljárást eredménytelennek kellett nyilvánítani. Tehát a hivatkozott kormányrendelet maga konkretizálta a Kbt. 76. § (1) bekezdés c) pontja szerinti „anyagi fedezet mértékére tekintettel megfelelő ajánlat” fordulatot a gyógyszerek és orvostechnikai eszközök beszerzése során. Álláspontom szerint a 1/2014. számú állásfoglalás a beszerzéseknek ebben a speciális szegmensében is alkalmazandó, tekintettel arra, hogy a kormányrendelet nem az érvénytelenség egyik a Kbt.-től eltérő szabályát állapítja meg, hanem annak alkalmazást, mint eltérést megengedőt szabályozza, vagyis a kormányrendelet 11. §-a okafogyottá vált és jogszabályi deregulációt igényel.
Meg kívánom jegyezni, hogy az 1/2014. számú állásfoglalás bár tisztázza az egyik legellentmondásosabb szakmai kérdést, de egy ilyen jogértelmezést mindenképpen a Kbt. módosításával a kérdés törvényi szintű konkretizálásával kell szabályozni.